Medarbejdergruppen

Medarbejderne kan, som en del af det forebyggende arbejde, forsøge at:

  • skabe klarhed om roller og ansvar i dialog med hinanden og nærmeste leder
  • give hinanden feedback til sikring af trivsel i dagligdagen
  • arbejde på en konstruktiv dialog om succeser og problematikker i dagligdagen – hvorfor lykkes noget (ikke)?, hvordan lykkes noget (ikke)?
  • være klar i forventningerne til hinanden i forhold til produktion, ansvar og samarbejde
  • være klar i forventninger til hinanden m.h.t. intern kommunikation og intern “tone”
  • sikre en god planlægning og tilrettelæggelse af arbejdet, såvel for den enkelte som for alle i gruppen
  • skabe klarhed over handleansvar i konkrete sager
  • skabe ro om arbejdet gennem dialog og fastholdelse af overblik
  • udfærdige præcise handlereferater ved alle møder

Det anbefales, at medarbejderne:

  • til stadighed er bevidst om deres fælles ansvar som medskabere af det gode psykiske arbejdsmiljø
  • holder fokus på arbejdsgruppens trivsel
  • er rummelige og bevidste om hinandens kompetencer

Hvad gør medarbejdergruppen, hvis en kollega er stresset i dagligdagen?

Medarbejderne opfordres til at:

  • forsøge at tale med den stressramte om problematikken
  • kontakte nærmeste leder


Hvad gør medarbejdergruppen, hvis en kollega er blevet sygemeldt med stress?

Medarbejderne opfordres til at:

  • give kollegaen ro i sygefraværsperioden, al kontakt skal være positiv kontakt, dvs. ingen meldinger fra jobbet med mindre den sygemeldte udtrykkeligt beder om det
  • at være samarbejdsvillig i forhold til ledelsens arbejde med at undersøge stressorer for den sygemeldte og gruppen som helhed
  • tale konstruktivt om stressproblematikker gennem at søge løsninger for den stressramte og for alle i fremtiden

Hvad gør medarbejdergruppen, når en kollega skal vende tilbage efter en sygemelding pga. stress?

Medarbejderne opfordres til at:

  • være forstående i forhold til en tilbagekomstordning med nedsat arbejdsfunktion
  • tale åbent om daglige stressproblematikker og deres løsning
  • at være i dialog med nærmeste leder, hvis der opstår problemer