0.g prøver kræfter med gymnasieundervisning
I løbet af de sidste par uger har vores 0.g'ere haft besøg af lærere fra gymnasieafdelingen, som har undervist dem i dansk, engelsk og matematik på gymnasieniveau. På den måde har eleverne fået en forsmag på, hvordan undervisningen ser ud i gymnasiet både i form og indhold.
I 0.y har eleverne haft besøg af René Fanø, som til daglig underviser i dansk i gymnasieafdelingen. René havde skræddersyet et forløb om kognitive metaforer til 0.y. Og hvad er det nu lige, kognitive metaforer er? Hvis man ikke har mulighed for at spørge en 0.g'er, så kan vi afsløre, at begrebet dækker over de sproglige metaforer, vi konstant bruger til at udtrykke os med, som fx "renten falder" eller "solen står op" eller "oplyst af håb". Det er dagligdags vendinger, som vi måske ikke umiddelbart tænker som metaforer, men som egentlig er billeder, der er mere abstrakte end konkrete.
I 0.y var de virkelig skarpe til at spotte de kognitive metaforer i de teksteksempler, René havde med til dem. Og som forløbet skred frem, tilegnede klassen sig både litterær teori om kognitive metaforer og blev i stand til at analysere komplekse fagtekster med fokus på den effekt, forfatterens valg af kognitive metaforer har.
Forløbet blev afsluttet med digtanalyse og gruppefremlæggelse om såkaldte orienteringsmetaforer, som er en art kognitive metaforer, der udtrykker retning og bevægelse. Med blikket skarpt rettet mod orienteringsmetaforer kom 0.y op på et helt nyt niveau i deres digtanalyse, hvor de præsenterede forskellige eksempler på narrativ bevægelse i de tekster, de dykkede ned i.
Hvis man spørger Karl-Johan fra 0.y gav forløbet med gymnasiedansk god mening: "Det var virkelig fedt at blive udfordret på et andet niveau og en anden måde, end vi er vant til. Og så er det bare dejligt at mærke, at det vi laver i 0.g forbereder os til gymnasiet." Klassekammeraten Freja tilføjer: "Ja, det var spændende at få et indblik i, hvordan undervisning er i gymnasiet og hvordan niveauet er. René underviste virkelig på en fed måde!"
